woensdag 8 januari 2014

8 januari 2014

Praatronde


Adriana: Toen ik naar school kwam, nam ik een weg om sneller te gaan. Het was donker. Er kwam een fietser om de hoek en die kwam op ons af. Mama was bijna gevallen. Gelukkig heeft de fietser sorry gezegd. 

Isra tonen: Mama had een idee om met dezelfde stof van mijn kussentje een haarband te maken. Je moet die elastiek er aan naaien want met plakband gaat dat niet.


Joni tonen: Ik ben maandag naar de kapper geweest. Ze hebben het veel ingekort. Nu moet ik veel minder shampoo gebruiken en mijn haar is sneller doorgekamd. 
Hoe komt het dat we ons haar soms moeten knippen?
- Adriana: Anders wordt het zo lang als Rapunzel en dat is niet normaal. 
- Joni: Haar blijft groeien, net als een plant die water krijgt, krijgt het haar vet vanuit de haarzakjes.
- Andreea: Als het te lang is, krult het teveel bij mij. Daarom laat ik het kort knippen.
- Isra: Als je heel lang haar hebt, heb je op de duur heel veel knopen en dat is moeilijk.
- Heidi: Mijn haar gaat soms stuk onderaan en daardoor moet ik het knippen.
- Joni: De puntjes gaan soms dood omdat die te weinig voedsel krijgen. Als je dat afknipt, krijgen ze dat terug. 
- Adriana: Door de zon brand je haar en dan moet je die stukjes afknippen.
Wat groeit nog en knippen we ook af? Nagels.
Hoe groeien nagels?
- Adriana: Als je je elke dag wast, groei je en je nagels ook. Soms worden ze vuil en moet je ze knippen.
- Joni: Als je je handen wast, worden je nagels wit en lijken ze langer maar dat is niet zo.

ONDERZOEK: Hoe komt het dat we ons haar soms moeten knippen?
Bijvragen: 
- Hoe komt het dat we knopen krijgen?
- Hoe komt het dat je haar pijn kan doen?
- Hoe snel groeit ons haar?
- Waarom zijn mensen met kanker kaal?
- Hoe lang kan haar worden?
- Hoe lang kunnen nagels worden?
Ideeën:
- In het guiness book of world records kijken. Joni heeft er een.
- Naar de kapper gaan.
==> Omar