dinsdag 17 december 2013

17 december 2013

Praatronde

Adriana: Gisteren was mijn papa jarig en ik had dat niet door. Ik wil graag een cadeau maken maar ik weet niet zo goed wat. Hebben jullie ideetjes?
=> een liedje, een tekening, een taart, met klei happy birthday, een kroon, een kaartje,...

Joni: Gisteren moest ik de tram nemen met Anaïs naar het station. Daar moest ik een bus nemen naar Lemberge dorp. Het werd al donker. Plots zat ik in Gavere. Er was een mevrouw die mij hielp om op de andere bus af te stappen naar Merelbeke kerk. Dan heb ik naar mijn mama gebeld of ze me wou komen halen en ze wou dat ik met een andere bus naar huis reed. Ik heb dat dan gedaan en was maar om 17u30 thuis. 

Anaïs klacht: Ik vind het nog steeds niet leuk dat er zoveel lawaai is terwijl de stiltemakers hun werk heel goed doen. Er zijn kinderen die zich dat nog steeds niet aantrekken en dan groepjes hebben maar in de speeltijd niet zitten. 

Naomi: Deze ochtend stond ik op. Mijn mama ging douchen en de buis is weer afgesprongen. Ze hadden dat gisteren nog maar hersteld. Ik stond op de trap en hoorde de knal. Ik viel op de grond van het verschieten. De hele living staat terug onder water. We hebben nu ook geen elektriciteit meer. De buren kwamen omdat ze wouden weten wat er was gebeurd. We hebben naar de politie gebeld of ze een verslag wouden nemen maar die wouden niet komen omdat ze het niet dringend vonden. 
We kunnen ons nu niet douchen en niet koken.
Wat kunnen we niet meer doen als de elektriciteit uitvalt en er geen water meer is? Naar toilet gaan, handen wassen, wasmachine gebruiken, diepvries gebruiken, douchen, tv kijken, op de computer spelen, naar het uurwerk kijken,...
Zijn er mensen die zo moeten leven? 
- Arme mensen in verre landen. In Afrika. 
- De mensen in de Filipijnen na de natuurramp.
- De mensen uit Syrië want er is daar oorlog.
- Mensen die op straat wonen, daklozen.
- Mensen in België die hun rekeningen niet kunnen betalen. Krakers.
- ...

Afsluitronde

Zaterdag was Chioma jarig. Ze bracht lekker cupcakes en kinderchampagne mee naar de klas. Proficiat Chioma!