donderdag 12 september 2013

12 september 2013

Praatronde

Joni: Ik mag van mijn mama op dierendag Pavel meenemen naar school. Ik weet wel niet wanneer dierendag is.
Naomi: Als Joni haar kat meebrengt, mogen andere kinderen ook hun huisdieren meenemen?
Joni: Als iedereen een kooitje of mandje meeheeft voor hun dieren dan kan dit misschien wel. 
Jannes: Ik zou wel graag eens willen zien welke dieren iedereen heeft.
Naomi: Leuk idee, we kunnen misschien een grote wandeling doen met de honden en katten.
Chioma: Ik vind dat geen goed idee want ik ben een beetje bang van dieren.

Waarom bestaat dierendag? 
Anaïs: Om over dieren te leren?
Joni: Een dag dat ze mishandelde dieren hebben gehaald uit een groot huis. Nu vieren ze die dieren. 
Bijvragen:
- Wat kan je allemaal doen voor je dier op die dag?
- Hoe lang bestaat het al?
- Vieren we dierendag in alle landen van de wereld?
- Vieren ze dit ook in dierenasielen of dierentuinen?
=> Dierenasiel: een huisdier van iemand die gestorven is, huisdieren van mensen die daar niet meer voor kunnen zorgen, dieren die op straat lopen en geen baasje meer hebben. Er bestaan verschillende asielen: vogelasiel, hondenasiel,...
- Heeft de dierenbescherming ook iets te maken met dierendag?
Ideeën:
- Aan een dierenarts vragen.
- Aan een dierenasiel vragen.
- Op de radio of op het nieuws? Affiches?

 We zochten het op. Dierendag is op vrijdag 4 oktober 2013. 

Waarom is een paard zo groot als een mens?
- Wat is de geschiedenis van paarden?
- Waarom zijn pony's kleiner dan paarden?
- Hoe groot kan een paard worden? 
- Welke rassen bestaan er allemaal?
- Hoe wassen ze de paarden? Wassen die zichzelf?
- Wat eten paarden graag?
- Hoe snel kan een paard lopen?
- Waarom heeft de paard zo een grote neusgaten.
Ideeën:
- Naar een manège gaan.
- Een paardenslachterij.
- Heidi's zus is veearts.