woensdag 27 november 2013

27 november 2013

Praatronde

Wat hebben we al voor de cupcakes?
- Melody bracht een mixer en cupcakevormpjes mee.
- Joni bracht cupcakevormpjes.
- Adriana bracht 1 ei mee.
- Clara bracht een pot boter mee.
- Omar heeft een zakje vanillesuiker mee.
- Isra heeft cupcakevormpjes mee en een statief om de cupcakes op te zetten.

Hoeveel hebben we nodig van de ingrediënten?
- vanillesuiker: 4 zakjes
- eieren: 16 eieren
- boter: 680 gram
- bloem: 800 gram
- suiker: 800 gram

Wat hebben we nog tekort?
- vanillesuiker: 3 zakjes
- eieren: 15 eieren
- boter: 180 gram
- bloem: 800 gram
- suiker: 800 gram

Iedereen brengt morgen spullen mee.

Melody: Ik ben zondag naar de bioscoop gegaan en ik heb daar Turbo gezien. Dat is een film over slakken en mensen. Ik heb snoep en chocolade gegeten.

Yarne: Gisterenavond heb ik naar tv gekeken. Daarna ben ik naar de dokter geweest en heeft ze mijn wratten op mijn voeten met ijs weggedaan. Dit heeft een uur geduurd, ik vond dat niet zo leuk. 
Wat is een wrat?
- Adriana: Het is iets hard en dat doet pijn en als je er aan krabt piekt dat. Er komen er ook meer.
- Joni: Dat is een beestje dat heel diep in je voet kruipt en dat laat een korstje achter. Er zijn 2 soorten: gewone wratten en waterwratten. Met waterwratten mag je niet in het water.
- Yarne: Het loopt over naar andere kinderen en die krijgen ook wratten. Om niet te veel pijn te hebben moet je 'Enlazalf' op je voeten doen.
- Joni: Het is besmettelijk. Iedereen die dan in het water zwemt krijgt ook wratten. Het beestje is geen insect maar een soort bacterie. Als je je voeten niet goed afdroogt komen de beestjes daarop af. Dat heeft met vochtigheid te maken.

Wat is een wrat?
- Hoe ontstaan die?
- Wat zijn bacteriën?
- Hoe lang duurt het voordat je een wrat krijgt?
- Wat is het verschil tussen een waterwrat en een gewone wrat?
- Krijg je vlugger een wrat als je al een wondje hebt?
- Is het waar dat wratten naar vochtigheid komen?
Ideeën?
- Naar de huisarts bellen?
- Yarne kan vragen stellen aan zijn huisarts.
- Aan de mama van Astrid vragen?
- Joni kent een wrattendokter.
- Experimenteren in het natuuratelier.
=> Yarne, Melody