donderdag 13 februari 2014

13 februari 2014

Praatronde

Yarne: Ik ben naar een vriend geweest. Hij heet Arthur. We hebben allemaal leuke dingen gedaan. We hebben op de tablet gespeeld en met pijl en boog geschoten. We hebben ons ook verkleed.

Isra: Mijn tante is op reis met mijn opa naar Marokko. Mijn nicht komt zondag bij mij slapen. We hebben een feestje gegeven. Ik vind het wel jammer dat ze weg is want ze doet altijd zotjes. Gelukkig gaat ze niet zo lang weg.

Adriana: In de krokusvakantie gaat mijn papa voor een week naar Albanië. Hij zegt dat dat goedkoper is om zijn tanden daar te laten maken dan in België. 
Waarom is het daar goedkoper dan in België?
Naomi: Sommige tandartsen vragen 100 euro en sommige vragen maar 20 euro. Dat is afwisselend van tandarts tot tandarts.
Yarne: Dat komt omdat Albanië een rijker land is. 
Joni: Naomi heeft gelijk, het hangt ook af van wat ze moeten doen. 
Heidi: Toen ik naar Thailand ging, kon ik ook heel goedkoop eten en met de bus rijden en...
Anaïs: Dat is een arm land.
Joni: Ik heb eens op tv gezien dat je voor 2 euro heel veel eten kon komen.
Naomi: Ze kunnen meer verkopen omdat het goedkoper is.
Yarne: Zo krijgen ze meer klanten.
Heidi: In onze kleren staat waar ze gemaakt zijn. Waarom is het in België zo duur als het in die landen goedkoper is.
Anaïs: Het kost veel om de kleren naar hier te brengen.
Andreea: In Roemenië is het goedkoper om te eten dan hier in België.
Zay: In Cyprus is het ook goedkoop.
Yarne: In Tenerife is het heel goedkoop om eten te kopen.
Isra: In Tunesië is het soms duurder dan in België
Anaïs: Het hangt van de verkopers af.
=> Waarom is het leven duurder in België dan in andere landen?
Vragen: 
- Welke landen zijn arm en welke zijn rijk?
- Welk land is het rijkste land? Welke land is het armste land?
- Welk land is het duurste land?
- Waarom zijn alle truien even mooi maar zijn ze toch verschillend van prijs?
Ideeën:
- Naar een reisbureau gaan.
- Naar 11 11 11 gaan.
- Naar het wereldcentrum gaan.
- Naar oxfam gaan.
- Aan mensen vragen die al veel op reis geweest. Een enquete doen.