donderdag 20 februari 2014

20 februari 2014

Praatronde

Clara: Ik vind iets raar. Ik ga altijd in bad en als ik uit het bad kom, krijg ik rimpels aan mijn handen. 
Isra: Er gaan kleine druppeltjes in je vel. Daardoor wordt jouw vel gerimpeld. Je kan dat niet zien.
Yarne: Ik denk dat dat door je nagels gaat. 
Adriana: Als je in bad zit, krimp je en dan zie je die strepen.
Joni: Hoe komt het dat dat vooral op je handen is en niet ergens anders?
Anaïs: Op je voeten is dat wel. Als je uit het bad komt is dat zo maar na een tijdje is het weer normaal. Hoe komt dat?
Andreea: Je krijgt frisse lucht en het wordt terug normaal.
Omar: Je droogt en het water gaat uit je vingers.
Heidi: Gebeurt dat ook als je in de regen loopt?
Andreea: De druppels zijn te weinig om binnen te gaan. 
Joni: In een bad heb je heel veel water en je zit in het water. De regen drupt van je vingers. 
Heidi: Waar komt dat naar binnen?
Isra: Op vingers zijn er heel kleine streepjes. Het water gaat daar in.
Andreea: In jouw vel zijn heel kleine gaatjes.
Naomi: Het water komt langs je nagels. 
Yarne: Dat kan toch niet dat er zo heel kleine gaatjes zijn? Dan komt je bloed er ook uit.
Anaïs: Ik denk dat onze celletjes nat worden.

=> Hoe komt het dat ik rimpels krijg als ik in bad zit?
vragen:
- Hoe komt dat dat vooral voorkomt op je voeten en je handen?
- Gebeurt dat ook als je in de regen loopt?
- Langs waar komt het water binnen?
- Als er gaatjes in onze vingers zitten, waarom loopt ons bloed dan niet weg?
- Waarom gaan die rimpels weg als je een tijdje uit bad bent?
ideeën:
- We kunnen vandaag in het zwembad kijken wat er gebeurd.
- Experiment: De handen heel lang in een kom water houden en kijken wat er gebeurd.