woensdag 12 februari 2014

12 februari 2014

Praatronde

Melody: Ik zou graag de taak terug willen van 'secretaris voor de jongsten'. 
Die taak was afgeschaft omdat we de 'weetjes van de dag' hadden ingevoerd. 
Ofwel schrijft Melody terug in het boek, ofwel proberen we meer te denken aan het weetje van de dag.
=> We proberen het weetje van de dag opnieuw uit. 

Melody vertellen: Mijn mama is deze nacht bevallen van een broertje 'Adam'. Ik vind het leuk en ik zag al een foto. Aan zijn navel was er zo een raar ding. Mijn mama zei dat haar buik heel veel pijn deed en de baby er bijna uit kwam.
Omar: Bij uw mama en de baby is er een touw. Als de mama eet, dan krijgt de baby eten via het touw. 
Melody: Als mijn mama iets hard eet, dan kan de baby dat toch niet eten?
Chioma: Uw mama knabbelt eerst hé.
Joni: Dat touw is een navelstreng en bij de geboorte knippen ze dat af.
Chioma: Toen mijn babyzus was geboren heeft de dokter het verteld van de navelstreng.
Zay: Het eten wordt zacht gemaakt door de mama. 
Heidi: Dus als mama aardappelen eet, krijgt de baby puree.
Joni: Een deel verteerd in de maag van de mama. Het wordt een soort pap door de maagsappen.
=> Onderzoek: Wat krijgt een baby van voeding in de buik?
Vragen:
- De baby eet, maar moet hij dan ook naar het toilet gaan?
- Waarom eet die langs de navelstreng en niet langs de mond?
- Maakt de mama van het eten een papje zodat de baby het kan eten?
- Is dat bij dieren ook zo?
Ideeën:
- Naar een dokter gaan.
- Op een boerderij vragen.
- Melody kan het vragen als ze haar broertje gaan bezoeken.
=> Isra