vrijdag 14 maart 2014

14 maart 2014

Praatronde

Melody: Ik ben vandaag jarig. Ik word 7 jaar. Mijn oma gaat een superlekkere taart bakken. Ze gaat die versieren met chocolade en aardbeien enzo. Mijn mama gaat deze middag visjes meebrengen voor de school.

Adriana: Wat zit er in de wortel van een wrat? 
We hebben al een onderzoek gedaan over wratten. Adriana gaat het eens opzoeken.

Melody: Hoe kan je sproetjes krijgen en wat zijn sproetjes?
Naomi: Je bent daar mee geboren. Als de ouders sproeten hebben, krijg je die ook.
Joni: Meestal hebben roodharige mensen meer sproeten dan blonde of zwartharige mensen. 
Anaïs: Bij de mama van Bastiaan is dat meer in de zomer dan in de winter.
Joni: Ik denk dat dat een soort moedervlek is. 
Anaïs: Het verschil tussen moedervlekken en sproeten is dat sproeten lichter en kleiner zijn.
=> Onderzoek: Wat zijn sproetjes?
vragen: 
- Hoe kan je sproetjes krijgen?
- Ben je daar mee geboren of komen die van zelf? Kunnen ze ook weggaan? 
- Hoe komt het dat je ze beter ziet in de zomer dan in de winter?
- Wat is het verschil tussen een sproet en een moedermelk?
- Waarom hebben roodharige mensen vaker sproeten dan blond-, bruin- of zwartharige mensen?
ideeën: 
- Naar een dermatoloog gaan. 
- Vragen aan mensen met sproeten, enquete.