dinsdag 8 oktober 2013

8 oktober 2013

Praatronde

Waarom worden 2 kleuren een andere kleur als je die mengt?
Bijvragen:
- Welke kleuren kan je verkrijgen door te mengen?
- Op welke manieren kan je nog kleuren mengen? Niet met verf maar door bijvoorbeeld dingen voor elkaar te schuiven?
- Kan je alle kleuren gebruiken om te mengen?
- Welke naam hebben kleuren die tussen de basiskleuren zitten? 
- Waarom zijn er hoofdkleuren?
- Kan je lichtbruin en donkerbruin mengen?
- Kan je van planten kleuren maken?
Ideeën:
- In het kunstatelier experimenteren met kleuren verf.
- Naar een verfwinkel gaan.
- In het natuuratelier experimenteren met planten en kleuren.
=> Onderzoek door Clara en Chioma 

Joni tonen: Ik heb een nieuwe bril. Ik had een nieuwe sterkte nodig en het montuur was een beetje te jong voor mij. 
Wat is sterkte? 
- De grootte van een bril? De grootte van de glazen?
- Hoe slecht je ziet? Je moet zo lettertjes lezen en dan bepalen ze de sterkte van je glazen.
Om welke redenen dragen mensen een bril? 
- Om ver te kunnen zien of om dicht te kunnen zien.
Als we iets heel klein willen zien gebruiken we een..?
- vergrootglas
- stethoscoop? telescoop? microscoop! 
Waarom zijn er vijsjes aan de zijkant van de bril?
- Om die dicht te kunnen doen.

Adriana vraag: Als ik op de moto naar huis ga, heb ik altijd heel koud. Als ik stap heb ik geen koud.
- De moto gaat snel en dan is er heel veel wind en daarom heb je koud. Als je stapt ben je traag en is er veel minder wind. 
- Als je zou lopen dan zou je ook al meer wind voelen. Wind is altijd koud behalve als die komt van een haardroger of van een oven. 

Naomi: Ik zag gisteren op Ketnet dat er kinderen van een school de auto's aan het wassen waren van de leerkrachten en ouders. We zouden dat misschien ook kunnen doen om geld in te zamelen voor de klaskas. We zouden dan een echte carwash kunnen houden.
=> puntje voor de schoolraad (Anaïs en Melody willen dit doen)