dinsdag 29 april 2014

29 april 2014

Klasraad speelplaatswerking

Ideeën, dromen:
- Joni: een schommel
- Adriana: de glijbaan gebruiken, Isra: zand of matten bij de glijbaan zodat we niet kunnen vallen
- Anaïs: wipplank voor de grote kinderen
- Melody: basketbalveldje, Yarne: basketbalgoal
- Naomi: een kraantje voor als we dorst hebben, een soort bar
- Chance: een legerparcours
- Anass: stoplichten voor de fietsen
- Naomi: een hangmat
- Omar: een vliegtuig om in te spelen
- Adriana: een klimrek

Wat loopt niet goed:
- Anaïs: veel modder bij de voetbal, we glijden uit, Omar: de doelen staan helemaal schuin en dat is lastig om te scoren, Naomi: de ballen vallen op de nieuwe bloemen, Anaïs: er liggen takken achter de goal en dan hebben we pijn aan onze voeten
- Melody: kinderen laten de stelten gewoon vallen waardoor ze stuk gaan, Isra: als je op de stelten bent, rijden de fietsers in de weg en dan kan je niet goed door
- Adriana: de kinderen laten de fietsen en steppen gewoon staan maar gebruiken ze niet zo veel
- Anass: er zijn pestkoppen die in de zandbak dingen die we maken kapot maken
- Anaïs: alle fietsen zijn alleen maar voor de kleintjes en we zijn te groot voor de steppen
- Naomi: er worden steeds putten gemaakt in de berg, kinderen vallen erin en doen hun voet pijn
- Isra: er worden dingen geschreven op de speelplaats met krijt die kinderen niet leuk vinden
- Joni: er is teveel gerief voor de zandbak, er zouden beter wat dingen aan de kant gehouden worden, nu gaan er zoveel dingen stuk

Ideeën om het goed te doen:
- Isra: kinderen die express iets stuk maken, gooien met een step,... mogen er niet meer op of mee spelen, Joni: wie iets stuk maakt, moet het betalen
- Naomi: net als vroeger bij de boswachters zouden we nu speelgoedwachters kunnen hebben die toekijken of alles juist gebruikt wordt
- Naomi: een mooie omheining rond het voetbalveld, Isra: vals gras voor het voetbalveld
- Andreea: foto's trekken en fiches maken met uitleg voor de spelletjes, Clara: uitleg vragen aan een ander kind, Melody: foto's trekken van het materiaal en kaartjes met spelregels
- Anass: camera's zetten zodat we kunnen kijken dat niemand iets fout doet, Adriana: oudere kinderen kunnen uitleg geven
- Adriana: meer leerkrachten die toezicht houden
- Isra: als kinderen namen willen opschrijven met krijt, moeten ze toestemming vragen
- Melody: een lijst maken met welke kinderen iets niet meer nodig (niet meer op de fiets,...) 
- Naomi: een bord maken net als in de klas waarbij kinderen kiezen wat ze willen doen (voetballen, zandbak,...)
- Joni: een winkeltje openen in de serre of in het hok
- Anaïs: het speelgoed in een kast onder het afdak zetten met een lijst waarop de kinderen hun naam moeten schrijven, 2 kinderen zien toe of de kinderen hun naam op de lijst plaatsen
- Adriana: kinderen krijgen rode bollen als ze zich niet gedragen en dit wordt doorgegeven aan de ouders en Bibi
- Joni: de kast waar alles in zit goed sorteren (ballen samen, touwen samen,...)
- Isra: een dag organiseren waar maar met 1 ding mag gespeeld worden (steltendag, springtouwdag,...)
- Anaïs: een voetbalmatch organiseren, een basketbalmatch,...
- Naomi: spelletjes uitleggen tijdens de week en op vrijdag mogen kinderen kiezen welk spel ze het leukst vonden.
- Joni: kinderen lenen uit zoals in de bib (naam, datum en wat)

Kandidaten:
- jongsten: Melody, Omar, Adriana
- oudsten: Yarne, Jannes, Anaïs, Chance, Naomi